Az Éles sarok Budapest egyik legidiótább kereszteződése / csomópontja / átjárója, nem is tudom, minek nevezzem, tipikus esete annak a jelenségnek, hogy ahol vasút megy, ott úgy ketté van vágva a város, mintha arra folyna a Duna. Ráadásul együtt kényszerül közlekedni autó és villamos, amikor meg jön a villamos, az előtte haladó autósoknak pirosra vált a lámpa. A nagy sárga izé, meg indexeljen balra és kerülje ki az álló kocsisort.
Az Éles sarok átépítése ugyan tervben van, de csak a nagyon távoli elképzelések között szerepel. Mégis téma volt mostanában, mert a Műszaki Egyetemen versenyt hirdettek a bonyolult közlekedési csomópont áttervezésére.
Az Éles sarok átépítése ugyan csupán 2013 után kezdődhet meg, ám a főváros távlati terveiben szerepel a bonyolult közlekedési csomópont rendezése. Az elképzelések szerint olyannyira átalakul, hogy valószínűleg a neve sem marad a régi.
Az Építőmérnöki Szakkollé-gium hallgatói a Várostervezési Napok keretében egy versenyen mutathatták be elképzeléseiket, amelyek közül talán egyegy elemet is viszontláthatunk majd az átépítést követően.
– Az Éles sarok átépítésére jelenleg még csak a tanulmányterv készült el – tájékoztat a kerület főépítésze, Mozsár Ágnes. – A rendezési terven és az építési engedélyeztetésen keresztül természetesen a kerületnek is van hatása a végső kialakításra. Ez egy középtávú terv, amely leghamarabb 2013-ban indulhat el.
– Első lépésként a vasútvonal rendezése történhet meg a nyugati vonalcsoport 2014-től tervezett átalakításával – mesél a jövőről a főépítész. – A cél a teherforgalom visszaszorítása, és a csomópont átszervezése is ehhez igazodik. Nem csupán a felszíni közlekedés változik majd meg, teljes pályaátépítés történhet. A jelenlegi bonyolult közlekedési rendszert egy körforgalom váltaná ki, amely a folyamatosabb közlekedést tenné lehetővé.
Mindez persze óriási átalakítással járna. Ehhez kell elsőként a vasútvonalat rendezni, s csak ezt követően történhet meg a közúti forgalom átalakítása.
– Az első ütemben, 2013 és 2020 között történne meg a vasútvonal rendezése, s a főváros csak 2020 után tudná vállalni a csomópont-kialakítást – teszi hozzá Mozsár Ágnes. Az autók és a villamos egy vasúti felüljáró alatt hajtanak majd el, aki pedig a Jászberényire kíván fordulni a Fehér útról, az továbbra is a átjárót használhatja. A vonatok és az alattuk járó villamosok megállója egy közös csomópontban lesz mozgólépcsőkkel összekapcsolva. Az autóbuszok pedig önálló buszsávon haladhatnának. A csomópont közelében egy nagyobb P+R parkolót is kialakítanának.
Az Éles sarok környékén persze előbb is jelentős változások történnek, hiszen uniós támogatással a Fehér úton a meglevő útpálya kiszélesítésével mindkét irányban középen vezetett önálló autóbuszsávokat építenek. A Jászberényi úton, a Maglódi út és az Éles sarok között megszüntetik a meglevő iparvágányokat, a közúttól és a villamos-pályától független új autóbuszpálya épül, amelyet 2010 október végén adnak át a tervek szerint.
Forrás: Urbanista.blog.hu
Hozzászólások